Karttaselitykset

1) Päälaituri.

2) Veturihalli. Tässä rakennuksessa säilytettiin tykkikaluston vetämiseen käytettyä veturia. Rakennuksen sisällä on vielä kapea kiskot, mutta kiskot on muuten purettu saaresta ja itse veturi romutettiin vuonna 2014. Rakennuksessa on nykyään öljyntorjuntakalustoa.

3) Upseerikerho. Rakennus on pystytetty Venäjän vallan aikana 1800-luvun loppupuolella. Alun perin rakennus toimi leipomona ja myöhemmin asuinrakennuksena. Sotien aikana siinä asui lottia. 1960-luvulta lähtien Isosaaren kerho on ollut saaren sosiaalisen elämän keskus ja tarjonnut monipuolisesti viihdettä ja ohjelmaa asukkaille. Uudistunut ilme on vuodelta 2017.

4) Golfarata. Golfradan rakensivat saaren asukkaat talkoovoimin 1980-luvun loppupuolella reikä kerrallaan. 9-reikäinen kenttä valmistui lopullisesti 2000-luvun alussa. Kenttää on luonnehdittu suomen haastavimmaksi par3-kentäksi.

5) Vierasvenesatama.

6) Saunan uimalaituri

7) Hiekkaranta

8) Saunat. Saaressa on kolme yleisökäytössä olevaa saunaa. Suurimmat saunat sijaitsevat noin vuoden 1942 tienoilla valmistuneessa rakennuksessa, jossa on karjalaisia ja kansallisromanttisia vaikutteita.

9) Kiviranta

10) Venäläisen kasarmin paikka. Saaren alkuperäinen kasarmirakennus sijaitsi tässä. Rakennusta luonnehdittiin mukavuustasoltaan melko vaatimattomaksi ja karuksi ja sen tilalle rakennettiin myöhemmin parempi kasarmirakennus.

11) Telttailukenttä. Telttailu saaressa on sallittua vanhalla sulkeiskentällä.

12) Piknik- ja grillipaikka. Omien eväiden valmistaminen ja syöminen ovat mahdollista telttakylän lähellä. Myös juokseva vesi ja tiskausmahdollisuus ynnä WC löytyy läheltä.

13) Ruokala. Ruokala rakennettiin 1930-luvulla ja on toiminut myös mm elokuvasalina (projektorihuoneen sisäänkäynti on pääsisäänkäynnin yläpuolella). Ruokalaa on vuosien mittaan uudistettu paljon ja laitteet ovat huippumoderneja. Nykyään ruokala on kokous- ja tilauskäytössä.

14) Kasarmi. Kasarmirakennuksen arkkitehtuuri muistuttaa muita linnakesaarien vastaavia. Kasarmi oli aktiivikäytössä vuoteen 2012 saakka. Rakennus on purku-uhan alla ja suljettu yleisöltä.

 

15) Rivitalot. 1960-luvulla saareen rakennettiin kuusi rivitalokokonaisuutta noin 30 perheen tarpeisiin. Taloissa asui kantahenkilökunta perheineen. Talojen vuokrat olivat edulliset ja mukavuudet lähes samalla tasolla kuin mantereella. Nykyään talot ovat purku-uhan alla.

16) Iso-Mjölön vankileirin 1918 muistomerkki. Saaressa pidettiin noin 1 500 punavankia vuonna 1918. Moni menehtyi sairauksiin tai teloitettiin. Vankien muistoksi pystyteettiin myöhemmin muistomerkki.

17) Ampumarata.

18) A-kasematti, Rikaman kasematti

19) Merivalonta-asema Rikama

20) Eversti Rikaman hautamuistomerkki ja Kenraaliluutnantti E.I. Järvisen muistokilpi

21) Asuinrakennus. Talossa asuu saaren ainoa vakituinen asukas, joka on samalla Helsingin eteläisen asukas.

22) Jätevedenpuhdistamo. Saaressa on oma puhdistamo. Vesijohtovesi tulee mantereelta putkea pitkin.

23) Saksalaiskasematti

24) B- ja C-kasematit Huom! Kasematin yläreunaa pitkin kulkeminen kielletty. Aidan vieressä on kompastumisvaaran aiheuttavia metallisia naamioverkon kiinnikkeitä. Luiskat ja kävelytiet ovat liukkaita sateella. Lapsia valvottava.

Isosaaren kolmen suuren kasematin rakennustyöt aloitettiin vuonna 1913 ja työt valmistuivat vuonna 1915. B- ja C-kasematit nimettiin myöhemmin epävirallisesti Huurin kasemateiksi Isosaaressa 30-luvulla työskennelleen insinöörieversti Aleksanteri Huurin mukaan. Isosaaren kasemattien erikoisuuksiin kuuluu luiskamaiset sisäänkäynnit, joita ei muutoin tavata Viaporin linnoituskokonaisuudessa. Muistona venäläisajasta kasemateissa on yhä ikonisyvennyksiä seinämissä.

B- kasematin aseistus oli alunperin 4 kpl 11″ Durlacher-tykkiä ja C-kasematin aseistus 4 kpl 6″ Canet-tykkiä. Canet-tykkejä valmistettin Pietarissa sijaitsevassa Obuhovin tehtaalla vuodesta 1891 alkaen. 1920- ja 30-lukujen vaihteessa niitä modifioitiin ja uudistettiin Isosaaressa eversti Rikaman ehdotuksien mukaisesti. 1950-luvulta alken rannikkotykistössä uudistettiin Canet-tykkejä uusilla 152 mm Tampellan putkilla. Samalla tykkeihin asennettiin panssaroidut suojakilvet. 1980-luvulla tehtiin viimeinen suuri uudistus jolloin Caneteja korvattiin 130 53 TK-tykeillä.

25) Rivitalot (kts. Kohta 15). Rivitalojen vieressä on myös uusi koulurakennus, joka nykyään on huoltorakennus.

26) Itätorni

27) Vanha koulu

28) Englantilaisen hauta. Krimin sodan loppuvaiheessa vuonna 1855 Englannin laivasto hyökkäsi Viaporin (Suomenlinnan) linnoitusta vastaan. Linnoituksen vanhentuneet venäläisvalmisteiset tykit eivät kyenneet tehokkaasti vastaamaan 81 vihollislaivan tulitukseen. Taisteluissa menehtyi 63 venäläistä ja suomalaista puolustajaa.
Sodassa sai surmansa myös höyryfregatti Amphionilla palvellut, 35-vuotias englantilainen ylimatruusi George Quinnell, joka menehtyi taisteluja edeltäneellä tiedusteluretkellä. Tiettävästi Quinnell menetti päänsä Santahaminasta ammutulle tykinkuulalle. Hänen ruumiinsa tunnistettiin vasta myöhemmin olkapolettien avulla ja hänet haudattiin Isosaareen. Vuonna 2003 Englannin suurlähettiläs kävi laskemassa seppeleen haudalle.

29) Vanha vierasvenesatama (rantautuminen kielletty). Satama puretaan.

30) Torpedokoeasema. Tässä rakennuksessa vuosina 1933-36 rakennetusta laitoksesta käsin tehtiin suomen ohjusaseen koeammuntoja. Torpedoluukut osoittavat avomerelle päin ja altaat ovat vielä olemassa. Rakennus on toistaiseksi suljettu turvallisuussyistä.

Asiakaspalvelu (arkisin 9.30-14.30)
0500 102 111

Saariyhteys (joka päivä klo 9.00-21.00)
0400 602 602

Tilausristeilyt (arkisin 8.00-20.00)
0400 102 111